Historiska fakta

3. Historiska fakta

Ju mer man studerar historien, desto mer av det som stÄr i Bibeln hittar man igen och förstÄr att det Àr sant. De flesta vet inte mycket om fynden - dÀrför att - tyvÀrr - vill en del inte bry sig om detta, utan de vill vara kvar pÄ 1800-talet i sin kunskapsnivÄ.

HÀr nedan finns lÀnkar till nÄgra saker att begrunda!

Historiska fakta om Jesu liv, död, uppstÄndelse samt om Nya testamentets tillkomst
Enklare, pÄ engelska.
PĂ„ svenska.
Lite djupare, pÄ engelska.

Arkeologi o dyl:
1. Sodom och Gomorra hittat. MĂ„nga intressanta fakta!
2. Mynten visar att platser/personer som beskrivs i Bibeln har funnits. Men, mynt och platser/personer som beskrivs i andra religiösa böcker visar om dessa böcker Àr lika pÄhittade som farbror Joakims kassavalv eller inte - man har varken hittat spÄr av farbror Joakim eller nÄgot mynt frÄn hans kassavalv (utom i Walt Disneys fantasi).
3. Och tidiga arkeologiska lÀmningar, innan Är 70 e Kr, visar pÄ den kristna tron pÄ uppstÄndelsen.
4. Andra tidiga lĂ€mningar, som man diskuterar Ă„ldern pĂ„, Ă€r en nidbild av Jesus pĂ„ korset och en man som tillber Jesus, med texten “Alexamenos tillber sin Gud”. Se hĂ€r och hĂ€r.

5. Vilka tror att jorden Àr platt? Inte de som tror pÄ skapelse i alla fall:
"Though Shenton believes in evolution and global warming, he and his hundreds, if not thousands, of followers worldwide also believe that the Earth is a disc that you can fall off of."
Mer om detta hÀr (se Àven kommentarerna).

Profetior och bibelsyn
1. Bibeln innehÄller mÄnga texter som handlar om framtiden, s k profetior. En del av dessa kan vara svÄra att tolka, men andra Àr ganska lÀtta. HÀr Àr exempel pÄ en uppfylld profetia.
2. Och Jesus profeterade om Jerusalems förstörelse. Men - inte i en enda bibelbok nÀmns det att hÀndelsen skett. SÄ - man kan rÀkna med att de flesta originalskrifterna i Nya testamentet i Bibeln Àr skrivna innan Är 70 f Kr. (Se Àven ruta lÀngst ner pÄ denna sida.)
3. Lite om bibelkritik och bibelöversÀttningar.
4. CD med bibelfrÄgor och svar.

Om relationen mellan vetenskap och kristen tro - hur började det?

Bara en liten slutkommentar - för den som vill forska lite pÄ ursprungsfrÄgor. Man kan lÀgga in exempel pÄ de fel man hittar pÄ denna sida. Hur mÄnga av dessa fel hittar men inom evolutionsteorin? (Men - det finns en grupp pÄ wikipedia som hÄrt övervakar att man inte skriver nÄgot emot tron pÄ evolutionsteorin - sÄ förmodligen tar de bort all kritik man försöker lÀgga in!)

<<Tillbaka