Är Gud ond samt om ondskans problem

2. Är Gud ond samt om ondskans problem

Vem Ă€r Gud? Är Gud ondskan personifierad, som framstĂ€llningarna i Bibelns Gamla testament ofta tolkas? Eller, Ă€r han fridsfursten som ger sitt liv för oss alla, i kĂ€rlek, som man kan se i Nya testamentet?

Enligt Bibeln Àr 1) Fadern/skaparen, 2) Sonen/frÀlsaren/rÀddaren och 3) Den Helige Ande/kraftkÀllan en och densamme. Detta kallas Guds treenighet. Det Àr bara olika sÀtt för Gud att visa sig för oss, ungefÀr som man kan sÀga att vi sjÀlva har en kropp, en "sjÀl" (kÀnslor etc) och "jaget"/"anden" (dvs att man Àr medveten om att man finns och man mÀrker att man har kÀnslor/tankar, etc) som hÀnger ihop som en enda del.1

Man behöver inte lÀsa mycket för att se att Bibeln Àr en enhet. Bibeln hÀnger ihop trots att den skrivits av mÀngder av personer som levt under en tidsperiod pÄ mer Àn tusen Är. Har Gud dÄ kanske utvecklats, och blivit "bÀttre" i Nya testamentet?

I denna korta text kan jag inte reda ut allt. Men, förenklat kan man sÀga att ondska Àr frÄnvaro av Gud, ungefÀr som att mörker Àr frÄnvaro av ljus. Man kan ganska snart se att det onda som skedde i Gamla testamentet berodde pÄ mÀnniskorna. Det betyder att Gud fick gripa in pÄ olika sÀtt - sÀtt som mÀnniskorna pÄ den tiden förstod innan Jesus kommit med sitt budskap. För Gud Àr dessutom alla mÀnniskor levande - han Àr Herre över liv och död. För Gud Àr den fysiska döden kanske ungefÀr som nÀr vi mÀnniskor flyttar en akvariefisk till ett annat akvarium - mycket förenklat! DÄ fÄr man ett annat perspektiv pÄ det hela, frÄn Guds sida. MEN - mÀnniskans perspektiv Àr detta: - Du skall icke drÀpa.

Ett bibelord som ofta anses vara ett av de mest svÄrförklarliga utifrÄn Guds godhet, Àr nÀr tvÄ björnhonor kommer ut ur en skog och dödar 42 pojkar, nÀr pojkarna ger sig pÄ en profet. Det stÄr inga detaljer om brÄket, utan bara att de brÄkade med profeten -"Upp med dig, du flintskalle" - en hÀnvisning till att en tidigare profet farit upp till himlen.
Den hebreiska grundtexten kan dock tolkas som att det var 42 unga mÀn, och att mÀnnen skadades men inte dödades (samma hebreiska ord översÀtts pÄ andra sÀtt pÄ andra platser i Bibeln). "BrÄket" var rÀtt sofistikerat, med hÀnvisning till vad en annan profet gjort - kanske inte nÄgot som en grupp barn skulle haft mycket kÀnnedom om. De ville skicka profeten upp till himlen, dvs förmodligen döda honom. DÄ har vi en situation som liknar att bli överfallen av ett stort gÀng vÄldsamma ungdomar/unga mÀn som inte arbetade utan samlades pÄ gatorna (de var fler Àn 42 stycken), i ett mindre sÀkert omrÄde i nÄgon stad. Det Àr dessutom svÄrt för tvÄ björnhonor att döda 42 personer - om inte dessa personer stannar kvar och försöker slÄss mot björnhonorna. Man stÄr ju inte gÀrna och vÀntar nÀr en björn kommer. DÄ kan man fÄ mer förstÄelse för vad som hÀnder.

Det stÄr inte nÄgonstans i Bibeln att Gud verkligen vill att mÀnniskor skall dö, men ibland sker det eller pÄbjuds det, av olika skÀl. Men, Àven nÀr det pÄbjuds finns möjlighet till förlÄtelse (se t ex om Nineve).

Även om vi inte kan förstĂ„ varje detalj kring ondskan, sĂ„ kan man förstĂ„ att alla kommer att fĂ„ en Ă€rlig chans att ta stĂ€llning till om man vill ha "förĂ€ldra-kĂ€rlek" frĂ„n Gud eller inte. De "hemskaste" mĂ€nniskor som levt pĂ„ jorden, som vuxit upp i ett samhĂ€lle som prĂ€glats av vĂ„ld sĂ„ att de mĂ€nniskorna sjĂ€lva trott att det hemska var det naturliga - vad har hĂ€nt med dem? Jo - enligt Bibeln har Gud Ă€ven gett dem en seriös chans.

Vi vet inte exakt vilka som kommer till himlen - och vi behöver inte alla svar, och vi fÄr lita pÄ Gud för dessa saker som vi inte till fullo kan förstÄ. Men, utifrÄn 1) Guds rÀttvisa, 2) Guds kÀrlek, 3) bibelord om att Gud krÀver mycket av dem som fÄtt mycket (och tvÀrtom) (Luk 12:48), 4), att vi kan förstÄ att hedningarna (dvs alla icke-judar - hÀr menas i första hand dem som inte fÄtt höra budskapet) skall dömas efter sina samveten (Rom 2:11-16) - förstÄr vi nog att man kan komma till Gud pÄ olika sÀtt. Det Àr inte bara de som av en "slump" rÄkar födas pÄ "rÀtt plats" som har möjlighet att fÄ gemenskap med Gud.

Man kan ocksÄ undra hur det skall kunna bli bÀttre för platser som Sodom och Gomorra Àn för judiska stÀder, om det inte finns andra vÀgar Àn att möta Jesus direkt. Om dina grannar skulle vilja komma och vÄldta (och förmodligen döda) dina gÀster, sÄ fort du fick besök - skulle du anse att det var trevligt? Men, om dem sÀger Jesus följande.

Och, varför skulle Jesus besöka dem som drunknat under Noas flod? För att "slÄ ner" dessa mÀnniskor och sÀga "dÀr fick ni"? En del tror alltsÄ att Jesus besökte dem som drunknat bara för att visa upp sig - men Gud behöver inte göra sÄdant. Snarare var det pÄ samma sÀtt som för Sodom - de som inte hört eller förstÄtt vad det egentligen rört sig om - som alltsÄ av misstag inte hittat rÀtt - dem var Jesus medveten om. Snarare gav han dem ett hopp. (1 Petr 3:19 till 1 Petr 3:20.)

Om man inte vill bli rĂ€ddad - dĂ„ blir man enligt Bibeln slutligt avskild frĂ„n Gud. "Helvetet" - det Ă€r "bara" en plats dĂ€r Gud har gjort precis vad mĂ€nniskorna velat - lĂ€mnat dem i fred. (NĂ„got mer om detta finns hĂ€r, men lite "djupare teologiskt" skrivet. Även en bok, om detta: Stefan SwĂ€rd "Efter detta" Sökord - SwĂ€rd.)

Om vi bara vore skapade som lite skrÀp - dÄ vore det annorlunda. Men - vi Àr sÄ oerhört mycket mer vÀrdefulla och fantastiskt skapade Àn vad vi kan förstÄ. Det finns en ond makt som vill fÄ oss att gÄ under (det Àr inte svÄrt att se), som vill fÄ oss att börja tro pÄ "jante-lagen". Men - om jag fÄr ta en liknelse igen: - Kan du krossa en perfekt diamant med handkraft? Svaret Àr nej. Jag skulle tro att Gud har gjort oss ungefÀr som diamanter - att vi inte kan förstöras, helt enkelt dÀrför att Gud gjort oss sÄ. OK - Gud kan göra allt, men nÀr han i sin vilja gjorde oss var det bestÀmt att vi skulle vara oförstörbara eviga varelser, med egen vilja och möjlighet till riktig kÀrlek. Mer vÀrdefulla och oförstörbara Àn en diamant.

UtifrÄn kÀrleksbudskapet, att Gud Àr rÀttvis, Bibelns budskap etc - sÄ hÄller rÀddningen/frÀlsningen för alla. Och - om vi har kÀrlek kan vi inte lÄta bli att berÀtta för andra om Jesus och frÀlsningen. (KÀrleken driver ut rÀdslan, och man kan be om kÀrlek. - Eller - Àr det nÄgot annat som hindrar oss frÄn att berÀtta om rÀddningen och kÀrleken?)

Jag har inte givit nÄgra fullstÀndiga svar hÀr, men Gud Àr större Àn oss. Och - om vi inte bygger predikan och evangeliet pÄ 1 Kor 13, sÄ Àr det lika bra att lÀgga av. Ja - vi mÄste ofta berÀtta om ondskan för att kunna visa pÄ det goda - men det Àr det goda som skall styra.

HÀr Àr en lÀnk till hur kristna tankar blivit fel, sÄ att ondskan inte kommit pÄ "rÀtt plats".

1. Jag tÀnker INTE ha nÄgon djupgÄende teologisk utredning om kropp/sjÀl/ande och vad det ena eller det andra betyder rent teologiskt och i detalj. Jag har bara givit en förenklad bild. Och, Bibeln ger inte alla detaljer om allt - om den gjort det dÄ skulle Bibeln bli sÄ tung att man inte ens skulle kunna slÄ folk i huvudet med den!

Men, en enkel liknelse (som precis som alla liknelser INTE Àr fullstÀndig och innehÄller mÄnga brister) skulle kunna vara att Gud-Fadern Àr som utanför ett akvarium han skapat (ett rum-tid-akvarium). För att fiskarna i akvariet skall förstÄ honom, kopplar Gud in sig genom ett virtuellt modem, och blir som en fisk som Àr kopplad till Gud-Fadern. Denna fisk Àr vad vi kallar Gud-Sonen. Alla förÀndringar som görs i akvariet, sker genom elektromagnetiska impulser, vilket skulle kunna ses som Gud-Den Helige Ande. Allt i Gud Àr en enhet, men vi förnimmer det pÄ olika sÀtt. Men, om Gud vore sÄ liten att vi förstod allt om honom, sÄ vore Gud mindre Àn eller ungefÀr som en akvariefisk - för vi förstÄr inte ens akvariefiskar alltid! Vi mÀnniskor fÄr inte förminska Gud för att Gud skall passa i vÄr egen lilla lÄda, Àven om vi gÀrna vill det.

HĂ€r finns en lĂ€ngre utredning om Jesus Ă€r Gud. (Åter till texten.)

Mer om ondska i Gamla Testamentet

[Klicka här för att läsa mer]

<<Tillbaka